Emeliitaah

lev ditt egna liv, för du ska dö din egna död.

Min resa, del 1.

Kategori: Gastric by pass.

Nu tänkte jag inte direkt skriva om en utlandsresa, utan om min väg till operation, hur allting startade och fortsatte rulla på. I November 2009 gick jag till Ungdomsmottagningen i Gullmarsplan då jag ville prata med dom om privata saker, och när jag satt där med den kvinnan så kom vi in på just den här operationen då många i min närhet gjort operationen, hon frågade om jag ville få en remiss skickad till något sjukhus och jag svarade tacksamt ja och att jag ville att en remiss skulle skickas till Ersta sjukhus, vilket dom gjorde. I December fick jag svar från Ersta att dom tagit emot min remiss och redan i slutet av December fick jag komma på informationsmöte och läkarbesök. Min mamma var med mig på alla möten, eftersom hon själv gjort operationen visste hon vad dom pratade om och hon är den som känner mig bäst förrutom jag själv då. Men hon följde med, läkaren var lite osäker på min ålder, han tyckte jag var väldigt ung 19 år och det finns dom som är yngre och har gjort operationen men det handlar inte om åldern utan om vad läkaren tycker och råder till, men trots min unga ålder såg han min kraftiga övervikt och i och med att min mamma och många andra i min närhet hade gjort operationen tyckte han att jag visste vad jag gav mig in på, han visste att jag skulle få hjälp om det behövdes, så därför godkände han operationen och frågade om jag ville bli uppskriven på en lista ifall någon avbokar ett möte. Jag svarade gladerligen JA och i början av Januari får jag ett brev hem ifrån Ersta sjukhus där det står att dom bokat in mig för operation den 1 Februari 2009. Min mammas födelsedag var det enda jag tänkte, pratade med min mamma och hon sa: Det här kan vara din enda chans och tar du den inte nu, kanske dom inte är villiga att ge dig en andra chans och dom orden fick mig att bestämma mig.

Började äta Modifast men det smakade skit och jag ringde läkaren och sa att det inte gick ner, så han avrådde mig från att äta om jag absolut inte fick ner det, men hade ändå gått ner något kilo tills operationstillfället, så det var ju bra det iallafall.

Den 1 Februari 2009 kom jag till Ersta sjukhus klockan 09.00 på morgonen, gjorde i ordning mig för operation, träffade mina rumskamrater och därefter låg jag och vänta på att dom skulle hämta mig till operation. Efter två timmar hämtar dom mig och det var dags. Jag var så himla nervös, första gången jag gjorde någon slags operation utan min mamma eller pappa och det kändes, nervositeten steg. Men allt gick bra, hade tydligen börjat bråka med sjuksköterskorna på sjukhuset när jag flyttades från en säng till en annan, hade velat dra ut alla sladdar som satt på mig men dom lyckades hålla kvar alla slangar.
Medans alla låg kvar på deras sängar och nästan beklagade sig över att dom hade så ont, försökte jag gå upp och röra på mig direkt, ville inte ligga där speciellt inte när jag inte hade ont ens, visst var jag öm men det var ingenting mer än ömhet..
Några veckor efter operation.

Kommentarer

  • Sara säger:

    Starkt av dig gumman!! Bra val att du ville genom gå en sån operation då det hjälper massor :)!! Kram

    2012-01-05 | 00:45:09
    Bloggadress: http://sarinas.blogg.se/
  • Sara säger:

    Hej gumman! Man måste ha speciell kod som man ska klistra in på inställningarna!! Kan hjälpa dig med det så fort jag har tillgång till dator :), eftersom via mobilen kan jag inte gå in på inställningar :/ ... Men vi fixar det ;)! Hoppas ni sover gott, dröm sött kram

    2012-01-05 | 02:53:40
    Bloggadress: http://sarinas.blogg.se/
  • therese säger:

    Vad kul att läsa om!

    Skriv fortsättningen idag haha



    Jag har uppdaterat nu för din skull!! =)

    2012-01-05 | 08:09:51
    Bloggadress: http://nyutsidaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här: